Saturday, February 12, 2011

11 Tips Keselamatan Rangkaian Sosial


    Laman web rangkaian sosial seperti MySpace, Facebook, Twitter, dan Windows Live Spaces adalah perkhidmatan yang boleh digunakan oleh orang ramai berhubung antara satu sama lain untuk berkongsi maklumat seperti foto, video, dan mesej peribadi.

    Sebagai laman sosial yang popular, terdapat banyak risiko bila menggunakannya. Hacker, spammer, penulis virus, pencuri identiti, dan penjahat lain turut mengikutinya.

    Baca tips-tips untuk membantu melindungi diri sendiri ketika anda menggunakan rangkaian sosial.

    1. Gunakan caution apabila anda meng’klik’ link terima mesej dari teman-teman anda di laman web sosial. Link mesej di laman tersebut seperti cara yang digunakan untuk link dalam e-mel. (Untuk maklumat lebih lanjut, sila lihat link Pendekatan dalam e-mel dengan berhati-hati.)

    2. Tahu apa yang telah anda posting tentang diri anda. Cara umum yang digunkan oleh hacker untuk masuk ke akaun orang lain adalah dengan mengklik “Lupa password anda?” pada halaman login akaun anda. Untuk masuk ke akaun anda, mereka mencari jawapan melalui soalan keselamatan anda, seperti ulang tahun anda, bandar asal, kelas sekolah tinggi, dan nama tengah ayah di laman rangkaian sosial anda. Jika laman web itu membenarkan, buat soalan sendiri untuk kata laluan anda, dan jangan biarkan sesiapa dapat menemuinya melalui carian pantas.

    3. Jangan percaya bahawa mesej yang dihantar benar-benar dari orang yang menghantar. Hacker dapat masuk ke akaun dan menghantar mesej yang kelihatan seperti ia dari kawan-kawan anda, tapi hakikatnya tidak. Jika anda ragu-ragu tentang mesej palsu yang dihantar, gunakan kaedah alternatif untuk menghubungi rakan anda untuk mendapatkan kepastian. Ini termasuk jemputan mengikuti rangkaian sosial baru.

    4. Elak memberikan alamat e-mel rakan-rakan anda, jangan biarkan perkhidmatan rangkaian sosial mengimbas buku alamat e-mel anda. Apabila anda menyertai rangkaian sosial yang baru, anda mungkin menerima tawaran untuk memasukkan alamat e-mel dan password anda untuk mengetahui apakah kenalan anda berada dalam rangkaian. Laman web ini boleh menggunakan maklumat ini untuk menghantar e-mel kepada semua orang di dalam senarai kenalan anda bahkan setiap orang yang anda pernah menghantar mesej e-mel. Sesetangah halaman rangkaian sosial akan menjelaskan hal ini tetapi sesetengahnya tidak.

    5. Taip alamat halaman rangkaian sosial anda terus ke dalam pelayar anda atau menggunakan bookmark peribadi anda. Jika anda mengklik pautan ke laman web melalui e-mel atau laman web lain, anda mungkin memasukkan nama akaun anda dan password ke laman web palsu yang mana maklumat peribadi anda dapat dicuri.

    6. Pilih siapa yang perlu anda terima sebagai teman di rangkaian sosial. Pencuri Identiti boleh membuat profil palsu untuk mendapatkan maklumat daripada anda.

    7. Pilih rangkaian sosial anda dengan hati-hati. Nilai laman web yang anda bercadang menyertainya dan pastikan anda memahami dasar privasinya. Selidik samada halaman monitor kandungan. Anda akan memberikan maklumat peribadi kepada laman web ini, jadi gunakan kriteria yang sama yang akan anda untuk memilih halaman di mana anda memasukkan kad kredit anda.

    8. Jangkakan bahawa semua yang anda post di laman rangkaian sosial adalah kekal. Bahkan jika anda boleh memadam akaun anda, siapa saja di Internet dapat mencetak imej atau teks atau menyimpan gambar dan video ke komputer dengan mudah.

    9. Hati-hati tentang memasang tambahan di halaman anda. Banyak laman rangkaian sosial membolehkan anda untuk men-download aplikasi pihak ketiga yang membolehkan anda berbuat lebih banyak dengan laman peribadi anda. Penjahat kadang-kadang menggunakan aplikasi tersebut untuk mencuri maklumat peribadi anda. Untuk men-download dan menggunakan aplikasi pihak ketiga, ambil tindakan pencegahan keselamatan yang sama yang anda gunakan untuk program lain atau fail yang anda muat turun dari web. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat Sebelum anda men-download file, bantuan perlindungan komputer anda.

    10. Berfikir dua kali sebelum anda menggunakan laman rangkaian sosial di tempat kerja. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat Hati-hati dengan laman rangkaian sosial, terutama di tempat kerja.

    11. Berbicaralah dengan anak-anak anda tentang rangkaian sosial. Jika anda ibu bapa anak-anak yang menggunakan laman rangkaian sosial, lihat “Bagaimana membantu anak-anak anda menggunakan laman Web sosial” dengan lebih dalam.


No comments:

Post a Comment